reise i gammel og ny historie og kultur

akkurat hjemme igjen etter en biltur så langt syd som til amalfikysten …

[singlepic id=653 w=320 h=240 float=left]ankomst napoli tirsdag ved 22 tiden fikk vi innlosjert oss komfortabelt på b&b relais francesca, via bagnulo 129 i piano di sorrento, sentralt plassert og lett tilgjengelig 5 minutters gange fra toget som transporterte oss til de omliggende severdighetene i sorrento, pompei og på capri … etter 3 dager fortsatte vi videre nedover langs kysten og tok en stopp og tur rundt i ravello på veien nordover til roma … her bodde vi enkelt på hotel regina margherita, via bari 3, parkere bilen i bakgården og kom oss lettvint ned til sentrum med metroen fra stoppestedet policlinico for å besøke [singlepic id=490 w=320 h=240 float=right]byen med trevifontenen, vatikanet med det sixtinske kapell og petersplassen, spansketrappen, colos- seum og palatinerhøyden …

mandagen en uke etter avreise avleverte vi josefina på ciampino flyplassen, hun skulle videre til santander i spania …

[singlepic id=804 w=320 h=240 float=left]knut og jeg fortsatte reisen videre til nærmere bestemt hotel sv. benedikt, på istriahalvøya i kroatia … på forhånd hadde vi booket en natt og ble værende 4 fordi servicen er upåklagelig og veldig personlig drevet av familien … dette ble nok den delen av turen som ble mest spennende og overraskende for min del med nytt språk; hrvatski vi måtte ty til en lett blanding av engelsk og tysk, ny valutta; 1 kuna = 1 krone, og ikke minst nytt land; helt ukjent for meg fra før …

med base fra vårt deilige hotel i dejla, hvor vi inntok alle sene middager og ble vartet opp etter alle kunstens regler, fartet vi rundt til porec, rovinj, motovun og groznjan, alle gamle middelalderbyer allikevel med et veldig forskjellig preg …

[singlepic id=754 w=320 h=240 float=right]etter porec med litt for mange turister som ble oppveid av et glass deilig hvitvin på en fortauskafé til 20 kroner, ble turen til rovinj dagen etter noe ganske annet … en stille og kjølig avkobling i den vakre kirken i gamlebyen før møtet med kunstneren ante potocnjak fra rijeka, som holdt til i et gammelt falleferdig hus og hadde bevist for verden hva han dugde til og nå bare levde livet og hadde en underfundig humor som vi falt pladask for, dessuten 2 av hans streker, som vi tok med oss hjem …

[singlepic id=424 w=320 h=240 float=left]tredje dagen besøkte vi både motovun og groznjan på en innlandstur opp i fjellene som ble noe helt annet enn besøkene i kystbyene de to forutgående dagene …

her ble det gammel og ny historie og kultur i skjønn forening … middelalder, små trange gater med brolegging og utsikt fra høye koller med utsyn over omgivelsene …

motovun lokket med smaksprøver av det istria har å by på av olje, hvit trøffel, grappa, vin og lavendel, og groznjan dedikert til kunst og kultur med [singlepic id=434 w=320 h=240 float=right]musikk og danseskoler åpne om sommeren, samt gallerier i hvert tenkelige lille portrom, samtidig som hele byen var pusset opp og ønsket velkommen til alle nyankomne … jeg klarte jo å falle pladask for for et deilig rundt keramikkeple som bare bad om å få være med tilbake til norge …

etter det kulturelle påfyllet ble det hver dag tid for en tur til kysten for litt lunsj, soling og bading i adriaterhavet før vi satte nesen hjem til hotellet og våre sene middager der …

[singlepic id=697 w=320 h=240 float=left]jeg sitter igjen med en følelse av å være stappmett etter og ha fått med oss enorme mengder med påfyll av ny og gammel kunst og kultur,  god mat og drikke, utmerket beverting og en andektighet til hva som er gjort av andre kunstnere og håndverkere både før og nå …

du kan se resten av bildene fra turen og knuts historie om samme reisen …

jeg tar med meg alle inntrykkene av spennende farger, former, lukter og vil la dem inspirere meg i tiden fremover J;_)))

tilføyelse:
takker hovedsjåfør knut for en behagelig reise over lange distanser 😀